Dieetconsensus NTTT

 

Eiwitten:
Geen vlees, vis of gevogelte in het begin, pas na overleg met de behandelende NTTT-arts kan van dit advies worden afgeweken.

Bouillon van vlees: toegestaan, maar vet er af scheppen, vlees niet meeëten.

Bouillon van een mergpijp: toegestaan.

Eieren: kunnen dagelijks gegeten worden, bij voorkeur een rauwe eidooier, verwerkt in sausjes, of zacht gekookt heel ei.

Zuivelproducten:
Melk: niet gebruiken, alleen als pap gebruikt mag worden (na overleg arts).
Karnemelk: toegestaan tot maximaal een halve liter per dag.
Yoghurt: alleen rechtsdraaiende ofwel biogarde.
Kaas: jong, zoutarm, niet vet. Ook Moermankaas.
Kwark: alleen bij goede eetlust, vooral in Budwigpapje (recept).
Roomboter: met mate toegestaan.
Slagroom: niet toegestaan.

Fruit en vruchtensappen:
Dagelijkse hoeveelheid: zoveel vruchten als men wil, liefst gevarieerd, minimaal 3 stuks.
Vruchtensap: maximaal 200 cc.

Speciaal aanbevolen vruchten: sap: citroen, grapefruit, appel, sinaasappel;
vruchten: ananas, gele grapefruit, kiwi, avocado.                  

Groenten:
Dagelijkse hoeveelheid: zo veel als men verdraagt, 500 tot 1000 g per dag.
Speciaal aanbevolen groenten: broccoli, koolsoorten, sojabonen, peulvruchten, tomaten, wortels, bieten, uien, knoflook.
Verboden groenten: chinese kool.
Aardappelen: mag 2-3 maal per week gegeten worden, bij sterke voorkeur ook vaker. In de schil koken. Ook toe te voegen aan groenteschotel.
Peulvruchten: toegestaan;  soja-producten, zoals tofu, tahoe, sojamelk, sojayoghurt pas na overleg met NTTT-arts.

Groentesoep: alle groenten, ook erwtensoep met wortels en ui en andere groenten; tomatensoep (speciaal bij prostaatkanker), wordt geadviseerd vaak te eten, b.v. bij de broodmaaltijd.

 

Groentesappen: alle groenten kunnen als sap worden gebruikt, met name als er niet voldoende gegeten kan worden. Vooral wortels en rode bieten.

Paddestoelen: mogen wel gebruikt worden, maar met mate en alleen van biologische kweek..

Olie: ruim gebruiken, maar koudgeperst, b.v. lijnzaad (in Budwigpapje), olijfolie (ook om te bakken), verder als sla-dressing samen met natuurazijn of citroen,
saffloer, tarwekiem, zonnebloem, sesam, noten. Geen pinda of arachis.

Noten: toegestaan, vooral hazelnoten, amandelen, walnoten.
Geen pinda’s, dat zijn geen noten, maar aard-bonen. Bevatten te veel arachideolie, wat niet gezond is.

Zuidvruchten: met mate te gebruiken, b.v. ongezwavelde abrikozen en rozijnen.
Ook gedroogde of verse vijgen, geen gekonfijte vruchten, zoals dadels.

Honing: mag gebruikt worden, mits van goede kwaliteit, 1-3 dessertlepels per dag.

Tuinkruiden en specerijen: alle tuinkruiden toegestaan en geadviseerd.
Specerijen in het algemeen niet, behalve kerrie en nootmuskaat.

Zaden: zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaad (evt. geroosterd), lijnzaad bij obstipatie.

Granen en graanproducten:
Brood: volkoren, liefst biologisch, zonder bakkersvet, zowel gist als zuurdesem.
Moermanbrood, ook gebuild brood als grof niet wordt verdragen.
Rijst: zilvervliesrijst, bij diarree Basmati-rijst (zie recept).
Meelproducten: alleen volkoren of gebuild.
Spaghetti en macaroni: alleen volkoren.
Andere granen: gierst (couscous), haver (muesli, havermout), rogge (knäckebrod), mais, gerst, boekweit, spelt.

 

Zout:
Vermijden, in elk geval niet toevoegen, brood en kaas hoeven niet zoutloos.

Suiker:
Vermijden van geraffineerde suiker, daarvoor in de plaats oersuiker of honing. Geen suikervervangers.

 

Wijze van bereiden:
Bakken, braden en fruiten: alleen in olijfolie of roomboter. Kortdurend, b.v. uitjes, andere groenten kunnen ook in de wok worden bereid.  

Koken en stomen: indien nodig, bij voorkeur stomen (minder verlies van voedingsstoffen).

Magnetron: niet gebruiken.

Conserven: niet gebruiken, behalve uit de natuurvoedingswinkel (B.D. of eco).

Koffie en thee: koffie af en toe, overleg met uw arts. Als thee vooral groene thee (driejaren thee), of thee van biologische teelt.
Cacao: niet gebruiken
Kruidenthee: toegestaan, afwisselende soorten.
Surrogaatkoffie: in overleg met de arts
Water: alleen goed mineraalwater, zoals Spa-blauw uit glazen flessen, of goed gefilterd water.

Smaakstoffen, kleurstoffen, geurstoffen, conserveringsmiddelen: alleen natuurlijke.

Biologisch (-dynamisch)?
Heeft de voorkeur (groenteabonnement natuurvoedingswinkel).

Gekiemde zaden en granen: is een heel goede voedingsbron, kiembakjes zijn in reformwinkel te koop, evenals de instructieboekjes. Alfalfa, taugé en sterrekers zijn kant en klaar te verkrijgen.

Wijn en bier: geen bier, wijn is toegestaan mits goede (dure) kwaliteit of biologisch (merk Prodor), één glas per dag, bij uitzondering twee, bij voorkeur tijdens de maaltijd of bij slaapprobleem voor de nacht.

 

Speciale richtlijnen:
Veel rauwe groenten, de rest als sap drinken om tot de vereiste hoeveelheid te komen van 500 tot 1000 gram per dag.
Goed kauwen.
Niet eten wat men niet verdraagt of wat tegen staat.
Liever niet opwarmen.
Liever niet bereide groenten bewaren.
Zo veel mogelijk lichaamsbeweging, maar geen grote inspanning.
Minimaal 1 uur per dag zo mogelijk in de buitenlucht, b.v. door te wandelen in de natuur.

Sapkuur:
Bij onvoldoende eetlust  is aan te raden enige tijd uitsluitend sappen te gebruiken. Vanwege het hoge suikergehalte van vruchtensappen hebben groentesappen de voorkeur. Bijvoorbeeld 6 glazen groentesap van elk 200 cc en 1 of 2 glazen vruchtensap. Dit kan enige dagen worden volgehouden, tot de eetlust is hersteld. In principe nooit langer dan een week, vanwege het gebrek aan essentiële vetzuren en eiwitten, dat op den duur ontstaat.

 

Voorbeeld van een dagmenu:

Hierbij gaat het vooral om het dagritme van de maaltijden.

Ontbijt:
08:00 u. 2 vruchten of muesli met vruchtensap (20 min. laten weken).
Of Budwigpapje met vers fruit (recept).
Een groot glas mineraalwater om medicijnen in te nemen (supplementen).
10:00 u. volkoren boterham met een glas karnemelk of groentesap of vruchtensap (als dat nog niet is gebruikt bij het ontbijt).
Een kop (vruchten)koffie of (groene) thee.

Lunch:
12:30 u. Indien warme maaltijd, volgens de voorgaande voorschriften (‘s middags warm eten is wenselijk). Nooit fruit toe eten.
Indien broodmaaltijd, dan ook groentesoep en rauwkost. Beleg volgens voorschrift. Soms is een stevige soep alleen ook wel voldoende, met wat volkorenbrood er bij.

Rust van een half uur na de maaltijd.
Daarna groot glas mineraalwater of groentesap.

16:00 u. (groene) thee of groentesap eventueel met een glas mineraalwater.

 

Diner:
18:00 u. Dezelfde mogelijkheden als bij de lunch.
Vooraf een kopje heldere bouillon van mergpijp of vlees, of van een vegetarisch bouillonblokje (merk Hügli). Eventueel een glas rode wijn.

20:00 u. groentesap of (groene) thee of mineraalwater.
22:00 u. groentesap of (groene) thee of mineraalwater of rode wijn.

 

Recepten:

Zilvervliesrijst: wassen met water. Op 1 kopje rijst 2 kopjes water toevoegen.
Aan de kook brengen en 10 minuten laten doorkoken, daarna op een zacht pitje 45 minuten gaar laten worden (kan ook in een hooikist of onder de dekens).
Vooral niet roeren! Opdienen met gekookte of gestoomde groenten of met rauwkost, eventueel met een klontje roomboter. Kan ook met (gewelde) zuidvruchten  en gemalen noten of geroosterde zaden gegeten worden.

Budwigpapje: 4 dessertlepels kwark mengen met 2 dessertlepels lijnzaadolie.
Hieraan toevoegen: 1 theelepel honing of ½ rijpe banaan. Een halve citroen erin uitpersen. Vers gemalen graan of, als dat niet lukt, vlokken rijst, gerst, boekweit of haver, 2 dessertlepels. Gemalen zonnebloempitten, sesamzaad, lijnzaad, amandelen of hazelnoten (afwisselen!), 2 dessertlepels. Vers fruit gesneden of geraspt toevoegen naar behoefte.
Malen in (electrische) koffiemolen.

Erwtensoep: Alleen hele erwten gebruiken (geen spliterwten).
De bouillon van een mergpijp of soepvlees eerst koud laten worden en de botten, het vlees en het bovenliggende vet verwijderen. Aan de erwtensoep kan toegevoegd worden uien, prei, (knol)selderij, lavas, pompoen, tuinkruiden als peterselie. In plaats van erwten kan ook soep gemaakt worden van bruine bonen, capucijners, tuinbonen en linzen.